نحوه آزمایش تیرچه پیش تنیده
تیرچه پیش تنیده پل با سطح اسلب در مقیاس کامل در پردیس دانشگاه تگزاس ساخته و آزمایش شد. هندسه پل بر اساس نمودار تعیین شد. طرح های اولیه و ورودی توسط کمیته نظارت بر پروژه اداره حمل و نقل تگزاس مشخص شد. طول تیرچه پیش تنیده ۶ صفحه باریک دارای دهانه ۴۶ فوت ۷ اینچ (مرکز تا مرکز لنت های تحمل وزن) ، ۳۴ فوت عرض ، ۹ فوت ۸ اینچ از فاصله میله مرکز به مرکز و چهار تیرچه پیش تنیده SB15 است.
تسمه های تیرچه پیش تنیده توسط تخته بتونی بکسار در سان آنتونیو ، تگزاس تولید شد. نمونه های بی شماری از تیرچه پیش تنیده که برای ساخت کمربندهای پیش ساخته استفاده شده اند برای آزمایش خواص مکانیکی مختلف بتن دریچه ای گرفته شده است. تسمه ها به پردیس ریورساید منتقل شده و بر روی تکیه گاه های پل که از قبل ساخته شده اند بنا شده به گونه ای که بالای پل حتی با باند موجود خواهد بود. سپس PCP ها بین تسمه های باریک اسلب به عنوان فرم آماده سازی در محل قرار گرفتند. پس از قرار دادن اجزای پیش ساخته ، یک بتن مسلح در بالای تیرچه پیش تنیده قرار گرفت. از مخلوط بتونی مخصوص بتن نیز جهت اندازه گیری و مستند سازی خواص تازه و سخت شده نمونه برداری شد. بار زنده تیرچه پیش تنیده را باید قبل از نصب پل محاسبه کرد.
پل ریورساید
پل ریورساید در مقیاس کامل برای ارزیابی واکنش پل تحت بارهایی کاملاً مورد استفاده قرار گرفت. سلولهای باری که در هر دو انتهای تیرچه پیش تنیده در محل های جایگزینی قرار داده شده بودند ، برای نظارت بر تقسیم بار بین کمربندها مورد استفاده قرار گرفتند. برای اندازه گیری واکنش های اندازه گیری شده استفاده شد. در آْزمایش های میدانی مقدا بار تحمیل شده زنده تیرچه پیش تنیده ارزیابی می شود
اعتبارسنجی مدل تحلیلی و تعیین عوامل توزیع بار زنده آزمایشگاهی برشی و تیرچه پیش تنیده
اندازه گیری های انحراف در طول هر تیرچه پیش تنیده در فواصل مکرر با استفاده از پتانسیلومترهای رشته ای انجام شد. سپس لحظات در وسط هر تیرچه پیش تنیده با استفاده از پروفایل های انحراف تیرچه پیش تنیده استنباط می شود. علاوه بر این ، شتاب سنج برای اندازه گیری ویژگی های معین پل نصب شده است. پروفایل های انحراف اندازه گیری شده و واکنش برای تأیید مدل های پل توسعه یافته با استفاده از روش المان محدود (FEM) استفاده شد.
ابزارهای ثانویه نیز برای تأیید روشهای ابزار دقیق که می توانند برای آزمایش میدانی مستقر شوند ، نصب شده است. برای مشخص کردن LDF از لحظه فشاربارها از طریق تنوع سویه ها بین کمربندها و در میانه تیرچه پیش تنیده نصب شد. بارهای لحظه ای محاسبه شده با پروفایل های انحراف محاسبه شده با استفاده از پتانسیلومترهای رشته محاسبه می شوند، مقایسه شدند. مبدلهای جابجایی متغیر خطی (LVDTs) در تکیه گاهها برای اندازه گیری تغییر شکل تیرچه پیش تنیده برای استنباط تغییرات واکنش بین کمربندها استفاده شده است. عوامل توزیع برشی محاسبه شده با کسانی که بر اساس اندازه گیری سلول مستقیم بار مقایسه شده اند. سیستم های مختلف ابزار دقیق برای صحت و استقرار برای استفاده در اندازه گیری های میدانی در طول پل ۶۹ ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت. بار زنده تیرچه پیش تنیده بسیار مهم است.
بارگذاری استاتیک و دینامیکی پل
بارگذاری استاتیک و دینامیکی این پل با استفاده از کامیون کمپرسی حمل و نقل تگزاس و شرکت ( (A&M (TTI) و تانکر آب شرکت TTI با وزن های محور شناخته شده حاصل شد. ۷ وسیله نقلیه بطور ایستا در مکانهای بحرانی و برشی برای بررسی LDF ها و ارزیابی واکنش پل قرار گرفتند. همین وسایل نقلیه نیز در امتداد خطوط از پیش تعریف شده با سرعت ۳۰ تا ۴۰ مایل در ساعت حرکت می کردند. واکنش اندازه گیری شده برای ارزیابی مناسب بودن مدلهای تحلیلی مختلف و اعتبارسنجی روش مدل سازی عنصر محدود انتخاب شد.
رشته های فولادی تیرچه پیش تنیده باید به دقت بررسی و ارزیابی شوند
نظارت میدانی از یک پل دایر با تیرچه پیش تنیده اداره حمل و نقل تگزاس
به تازگی پل تیرچه پیش تنیده در ۶۹ ایالت شمالی در شهر دنیسون ، تگزاس (شهرستان گرایسون) ، به طور موقت ساخته شد و تحت نظارت قرار گرفت تا واکنش را ارزیابی شود.
بار زنده وسایل نقلیه و تیرچه پیش تنیده
این آزمایش فرصتی دیگر برای آزمایش عملکرد ضمن استفاده از پل های تیرچه پیش تنیده بزرگ را فراهم کرد. پل شمالی شمال غربی ۶۹ ایالات متحده به طول ۴۸ فوت و ۷ اینچ ، ۳۸ فوت عرض ، و از شش تیرچه پیش تنیده ۵SB15 با فاصله ۱۶ اینچ استفاده می کند که فاصله بین تیرچه پیش تنیده ، به طور چشمگیری کمتر از ۵۶ فاصله فاصله برای پل ریورساید است. این تفاوت برای محدود کردن تغییرات احتمالی فاصله تیرچه پیش تنیده ، که یکی از پارامترهای مهم تأثیرگذار بر آن ، عوامل توزیع بار مفید است.
آزمایش در ۶۹ ایالات ، بینشی را برای سیستم پل با تیرچه پیش تنیده را فراهم می کند. ابزار دقیق شامل فشارسنجهای فشار ، LVDT ها ، پتانسیل سنج های رشته ای و شتاب سنج بود. هر شش میله پل مرزی شمالی نصب شده است. از انحراف تیرچه پیش تنیده بدست آمده با استفاده از LVDTs در سطح تیرچه پیش تنیده برای استنباط عوامل توزیع برشی بین کمربند استفاده شد. برای تعیین فاکتورهای توزیع خمشی ، دهانه کرنش در سطح میانی تقریباً در سطح زیرین تیرچه و سطح بالای عرشه نصب شد. پتانسیلومترهای رشته نیز برای اندازه گیری پروفایل های انحراف از کمربندها نصب شدند. واکنش پل نیز با استفاده از داده های شتاب سنج بدست آمد.
میزان تقسیم بار بین تیرچه پیش تنیده
تیم تحقیق میزان تقسیم بار بین تیرچه پیش تنیده تحت بارگذاری استاتیک و دینامیکی را با استفاده از کامیون کمپرسی اداره حمل و نقل تگزاس با وزن محور فردی مشخص شده ارزیابی کردند. بارگذاری ایستا در مکانهای بحرانی و برشی برای ایجاد منفی ترین شرایط استفاده شد. برآورد بار زنده و آزمایش های تجربی بار از واکنش اندازه گیری شده محاسبه شد. اندازه گیری های تجربی نیز برای اعتبار سنجی مدل سازی تحلیلی رویکرد مورد استفاده قرار گرفت.
آزمایش های میدانی تیرچه پیش تنیده بسیار مهم است
تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش میدانی و نتایج مانیتورینگ میدانی تیرچه پیش تنیده
تمام نتایج سازهای مربوط به تست های پل های ۶۹ و ریورساید ایالات متحده و بصورت دیجیتالی با استفاده از سیستم اکتساب داده مبتنی بر تیرچه پیش تنیده ثبت شد. نتایج تجربی اندازه گیری شده برای پردازش و بررسی بهتر بررسی عملکرد ضمن استفاده از سیستم تیرچه پیش تنیده پخش شد. داده های اندازه گیری برای بدست آوردن عوامل توزیع لحظه و برشی پردازش شدند. با به اشتراک گذاری بار بین تیرچه پیش تنیده برای واکنش های خمشی و برشی بدست آمد. که علاوه بر این ، پروفیل های انحراف در جهت های طولی هر رودخانه و واکنش پل نیز بدست آمد. واکنش اندازه گیری شده برای اعتبارسنجی مدل های تحلیلی عنصر به صورت محدود استفاده شد.