تیرچه پیش تنیده

وایرهای کششی تیرچه پیش تنیده

پیش تنیدگی تقریباً بیش از پنجاه سال است که در جهان به عنوان یک صنعت نوین ساختمان سازی شناخته شده و به سرعت در عرصه ساخت و ساز بناهای عظیم و پروژه هایی چون پل سازی و برج سازی پیش رفته است. می شود گفت پس از جنگ جهانی دوم و تخریب بیشتر کارخانه های فولاد و صنایع زیر ساختی کشورهای درگیر جنگ، نیاز به صنعت پیش تنیدگی جهت سرعت بخشی به کار بازسازی شهرها و صنایع بطور کامل حس می شد. برای همین هم در اروپای امروز، به راحتی میتوان بر این ادعا بود که بیش از هفتاد درصد از شهرسازی و پروژه های عمرانی  با بکارگیری صنعت پیش تنیدگی بازسازی شده اند.

تیرچه پیش تنیده چیست؟

تیرچه پیش تنیده از مصالح ساختمانی است که در طول دهه های اخیر دانش ساخت آن وارد کشور شده است. این محصول ساختمانی در دهه ی هفتاد میلادی در آمریکا و در ساخت پلهای عظیم الجثه و دیگر پروژه های غول پیکر بکار رفته است. تا پیش از این، آماده سازی تیرچه های سقفی در محل ساخت سازه انجام می گرفته است. اما امروزه، این تیرچه ها که به تیرچه پیش تنیده معروف شده اند در کارگاه های مسقف و دارای  انواع ماشین آلات مجهز به سیستم های پیش تنیدگی ساخته شده و پس از انجام بررسی های گسترده در مورد استاندارد بودن پیش تنیدگی آن راهی پروژه های ساختمان سازی و … می شوند. این کار، باعث می شود تا ساختمانهای امروزی در برابر حوادث غیرمترقبه و انواع بلایای طبیعی ، قابلیت مقاومت تا حد بالایی داشته باشد.

پیش تنیدگی

پیش تنیدگی عملیاتی است که با دستگاه اکسترودر ، به همراه بتن سفت با لرزش خیلی زیاد به اجرا در می آید. آنچه که مسلم است این است که هر چه دستگاه های پیش تنیدگی به روزتر  و پیشرفته تر باشند تیرچه پیش تنیده بهتر و بی نقص تری در فرآیند عملیات پیش تنیدگی حاصل می شود که این امر در ساخت یک سازه ی استاندارد خودش را نشان می دهد.

چگونه تاندونهای سیمی در بتن پیش تنیده کشیده می شوند؟

به منظور پیس تنیدگی عناصر بتن پیش تنیده، تاندون های فولادی پس از سخت شدن بتن و استحکام کافی، با جک زدن به خود عضو بتنی در مجاری بتن کشیده می شوند و سپس تاندون ها در انتهای عضو رها می شوند.

کابل در بتن پیش تنیده چیست؟

رشته  PC یا رشته فولادی بتن پیش تنیده، یک کابل فولادی پیچ خورده است که از ۲، ۳، ۷ یا ۱۹ سیم فولادی با مقاومت بالا تشکیل شده است و برای بتن پیش تنیده یا اهداف مشابه، تنش زدایی (تثبیت) می شود.

فولاد مورد نیاز برای تولید تیرچه پیش تنیده را از وایرهای PC یا همان prestressed concrete wire  تهیه می کنند که اصطلاحاً  به آن پی.سی. وایر می گویند. این محصول از نوع فولاد پر مقاومت است که خریداران لازم است در زمان خرید و تهیه آن از تولید کننده مدرک آزمون کششی وایرهای بکار رفته در تیرچه پیش تنیده را بخواهند.

وایر یا فولادی که در پیش تنیدگی تیرچه بکار می روند از نوع فولاد پر کربن بشمار می روند. این نوع فولاد پر کربن مقاومت کششی وایر در پیش تنیدگی تیرچه را حسابی بالا می برد. بعلاوه ، لازم به یادآوری است که در پیش تنیدگی، وایری به کار گرفته می شود که با وارد شدن نیروی کشش به فاز پلاستیک وارد نشده که در نهایت از هم گسیختگی آن را در پی داشته باشد.  این نوع از فولاد پی.سی.وایر را میلگرد پیش تنیدگی هم می گویند.

قابل توجه همه ی کسانی که در این حیطه کار می کنند:

باید حواستان جمع باشد که برای تهیه تیرچه پیش تنیده از میلگردهایی باید استفاده کنید که حتماً عاج دار باشد. زیرا همین عاج ها هستند که باعث درگیر شدن میلگرد با بتن طی فرآیند پیش تنیدگی می شوند.

وایرهایی که در پیش تنیدگی بکار می روند در اندازه های گوناگونی ساخته می شوند که یکی از رایج ترین اندازه های آنها ۵ میلی متر عاج دار است و به نام وایر اسپیرال شناخته می شود. چین در بین کشورهای تولید کننده ی وایر پیش تنیدگی ، نام تولید کننده ی برتر را از آن خود کرده است. آمریکا، آلمان و ایتالیا هم پس از چین در این صنعت پیشتازی کرده اند. البته ، ما هم در کشور خودمان ، ایران، از این وایرها در شرکت فولاد خوانسار تولید می کنیم که اتفاقاً این وایرهای تولیدی داخل کیفیت خوبی هم دارا می باشند.

استرند، محصولی است که از تاباندن هفت وایر بهمدیگر تولید می شود. از استرند در صنایع عظیم پل سازی، پیش تنیدگی و تراورس های بتنی کاربردهای گسترده ای بعمل می آورند.  پرکاربردترین اندازه های استرند در تولید قطعات بتنی پیش تنیده ، یک دوم، سه هشتم و سه چهارم اینچ هستند.

پیش تنیدگی بتن ویژگی دارد که موجب می شود داخل تیرچه ها یک سیستم فشار خود متعادل کننده پدید آید. این فشارهای بوجود آمده براثر همان کشش هایی است که در فولاد بکار رفته در عملیات پیش تنیدگی بوده است. این کشش ها نیروی کشش P را پدید آورده و در مقابل تنش های موجود در بتن پیش تنیده، نیروی فشار P را ایجاد می کند.

بکار بردن فولاد مقاوم در پیش تنیدگی می تواند منجر به کاهش و از بین رفتن افت به دلیل خزش یا جمع شدگی شود. بر اثر این امر می توان امید این را داشت که  محصول تیرچه پیش تنیده در حجم بالایی از کارگاه بیرون رود.

به دلیل اینکه پیش تنیدگی از رابطه ی تنگاتنگ بین بتن و فولاد حکایت دارد، پس برای بهره مندی از یک محصول پیش تنیده ی مناسب و استاندارد و همینطور مطابق با مفاد مندرج در آیین نامه های مصوب پیش تنیدگی، لازم است که  بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه در عملیات پیش تنیدگی بتن و تیرچه بکار گرفته شوند تا بتوان شاهد پیوند استانداردی بین بتن و فولاد بود.