تیرچه پیش تنیده

نحوه تولید تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده در ساختمان

با توجه به اینکه تیرچه پیش تنیده در انواع ساختمان های مختلف از خود مقاومت بالایی نشان داده است می توان گفت که معمولا از تیرچه پیش تنیده در اجرای سقف های مختلف در ساختمان ها و احداث انواع پل های عبوری استفاده می کنند. همچنین این نوع تیرچه ها دارای مزیت های کاربردی و اقتصادی بسیاری هستند که باعث می شوند امروزه بیشتر از این نوع تیرچه ها در صنایع مختلف استفاده شود.

تیرچه پیش تنیده از نظر وزن و همچنین حجم بتن با انواع دیگری از این نوع تیرچه ها مانند کرومیت ها، تیرچه های بتنی و همچنین خرپایی مختلف تفاوت های بسیاری دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به تمایزات بین آن ها اشاره کرد. برای آنکه شما بتوانید تمایز این نوع تیرچه ها را بدانید باید بتوانید آن ها را راحت تر شرح دهید. در این بخش ابتدا لازم است که با نحوه تولید انواع تیرچه پیش تنیده در کارخانه های مختلف آشنا شوید.

نحوه تولید تیرچه پیش تنیده در کارخانه

تیرچه پیش تنیده معمولا در کارخانه های مختلف و توسط دستگاه های مخصوص تولید می شوند که از جمله آن ها می توان به اکسترودر اشاره کرد که کاملا به شکل اتوماتیک کار می کنند. در واقع می توان گفت که بهترین و اصولی ترین روشی که توسط آن می توان تیرچه پیش تنیده را ساخت تولید این نوع تیرچه ها در کارخانه های تولیدی است.

تولید تیرچه پیش تنیده در کارخانه معمولا در طی مراحل مختلف انجام می شود. که اولین آن مرحله اصلی و تخصصی است و پس از آن نیز کار تنیدگی انجام می شود. در مرحله اول، بتن توسط دستگاه های اکسترودر تولید می شود و تحت یک فشار کشسانی قرار خواهد گرفت تا به مقاومت نهایی در این زمینه دست پیدا کند. در نهایت هم همواره برای ایجاد این فشار کشسانی از سیم ها و یا وایرهای فولادی استفاده می شود.

می توان به طور کل اینطور گفت که تیرچه پیش تنیده از نظر فرایندهای مربوط به بتن ریزی با سایر تیرچه های بتنی متفاوت است. همانطور که گفتیم، تمامی فرایند های مربوط به تولید تیرچه پیش تنیده در کارخانه ها انجام می شود و این در حالی است که سایر تیرچه های بتنی اینطور نیستند و فرایندهای بتن ریزی در آن ها معمولا در زمان نصب تیرچه ها انجام خواهد شد.

به این ترتیب می توان گفت که بتن در تیرچه از پیش تنیده دارای یک مقاومت کششی بسیار بالا خواهد شد که شما می توانید توسط آن انواع بارهای اجرایی و مرده ساختمانی را به راحتی تحمل کنید. این در حالی است که سایر تیرچه های بتنی فاقد هرگونه مقاومتی در این زمینه هستند و اغلب هم در برابر نیروهای کششی و پیش تنیدگی های ساختمان در هنگام ساخت ترک خواهند خورد و به ساختمان شما خسارت های زیادی را وارد خواهد کرد.

وزن تیرچه پیش تنیده

یکی از مهمترین مباحثی که در زمینه تیرچه پیش تنیده به میان می آید وزن آن هاست. تیرچه ها به طور معمول دارای وزن های حداقل ۲۸ کیلوگرم هستند. لذا می توان گفت که تیرچه پیش تنیده یک وزن نسبتا بیشتر را نسبت به سایر تیرچه های بتنی دارند. در نتیجه در اغلب پروژه های ساخت و سازی شما می توانید برای حمل و جابجایی تیرچه های پیش تنیده از این موارد استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که ابعاد و ارتفاع مناسب هم موجب شده است که شما بتوانید در ساختمان های کم ارتفاع و یا ساختمان هایی که دارای طبقات کمتر هستند با استفاده از نیروهای انسانی تیرچه پیش تنیده را جابجا کنید.

همانطور که پیش از این گفته شد، زمانی که شما میخواهید تیرچه پیش تنیده را تولید کنید باید فرآیند بتن ریزی را به صورت کاملا اتوماتیک در این زمینه انجام دهید. در حالی که سایر تیرچه های بتنی اینطور نیستند و فرآیند های بتن ریزی تیرچه هایی چون کرومیت، بتنی و خرپایی معمولا در هنگام ساخت و نصب این سازه ها انجام می شود. در نتیجه می توان گفت که سایر تیرچه های کرومیتی و دیگری به مقدار قابل توجهی از بتن احتیاج خواهید داشت.

به این ترتیب می توان گفت که در سازه هایی که در آن ها از تیرچه پیش تنیده استفاده می شود وزن سازه بسیار کمتر خواهد شد. تیرچه پیش تنیده در واقع از جنس های مختلف هستند. در نتیجه می توان گفت که در سازه کلی شما مصرف بتن به طور کامل کاهش خواهد یافت. علاوه بر این می توان گفت که شما می توانید از هزینه های اضافه در این زمینه جلوگیری کنید. با کاهش وزن سازه در نهایت نیروی کمتری بر روی سازه شما اعمال خواهد شد. استحکام سازه و همچنین ساختمان با این بخش افزایش خواهد یافت.

در واقع می توان گفت که یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمینه تیرچه پیش تنیده بدانید وزن آن هاست چرا که نکته ای مهم در زمینه مزیت و همچنین کاربردهای این نوع تیرچه ها به حساب می آیند. افزایش وزن تیرچه ها نیز منجر به کاهش مصرف بتن در سازه ها خواهند شد که در نهایت کاهش وزن سازه را به دنبال خواهند داشت. کمتر شدن وزن سازه به شدت در استحکام ساختمان شما موثر است.

کاربرد های تیرچه پیش تنیده

کاربرد های تیرچه پیش تنیده بسیار زیاد هستند. همینکه شما می توانید آن ها را در اجرای سقف های مختلف به کار ببرید از جمله مهمترین نکات در زمینه استفاده از تیرچه پیش تنیده هستند. شما همچنین در اغلب پروژه های ساختمانی هم می توانید از این موارد استفاده کنید. همچنین تیرچه پیش تنیده می توانند انواع بارهای اجرای و مرده سازه را تحمل کنند که از جمله مهمترین نکات در این زمینه است. شما می توانید برای احداث پل های عبوری هم از تیرچه پیش تنیده استفاده کنید.

دقت داشته باشید که خرید تیرچه پیش تنیده دارای نکات بسیاری است. ممکن است که شما به عنوان یک فرد عادی با تمامی این نکات آشنا نباشید پس بهتر است که پیش از خرید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید به آنچه که میخواهید دست پیدا کنید.