تیرچه پیش تنیده

مقاوم‌سازی دال بتنی

مقاوم‌سازی دال بتنی

نقش دال بتنی‌ها تحمل کردن بارهای قائم است اما به دلیل اینکه عملکرد دیافراگم افقی هم دارند باید به اندازه‌ی کافی سفت و سخت و محکم باشند و به بقیه‌ی اجزای سازه متصل شوند. ما در مطالب این صفحه قصد داریم درباره‎‌‌ی مقاوم‌سازی دال بتنی صحبت کرده و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار دهیم و اینک به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

روش‌های مقاوم کردن دال بتنی

دال بتنی‌ها اکثرا در محلهایی مثل برخورد با راه پله، دیوار برشی و یا در محل بازشوهای کف صدمه میبینند و اگر بخواهید دال بتنی‌ها را به شکل اول دربیاوردید خیلی راحت‌تر و ساده‌تر از بقیه‌ی اجزای سازه میتوانید این کار را انجام دهید و به صورت‌های مختلفی میتوان این کار را کرد.

دال بتنی – تیرچه پیش تنیده

انواع راهکارهای مقاوم سازی دال بتنی

اگر مشکل و نقص دال را پیدا کنید با توجه به آن میتوانید برای اصلاح دال بتنی یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:
• اصلاح دال بتنی به روش موضعی
• افزایش قطر دال
• افزایش تیرک فولادی
• افزایش نوارهای فولادی
• مستحکم کردن محل اتصال دال بتنی به دیوار برشی
• بهسازی عملکرد دیافراگمی دال بتنی

اصلاح دال بتنی به روش موضعی

برای از بین بردن ترک‌های دال بتنی به این روش باید دوغاب سیمان یا مواد پلیمری اپوکسی را درون ترک‌ها بریزند. اگر بتن خرد شود و یا میلگردها شکسته شوند راهکاری جز تعویض و جا به جایی وجود ندارد و به این صورت است که ابتدا اجزای صدمه دیده را جدا میکنیم و سپس آرماتورهای جدید را به اعضای قبلی جوش میدهیم. ویژگی‌های بتن نو باید مشابه بتن موردنظر باشد. در محل‌هایی که شکستگی و خردشدگی زیاد باشد، آرماتورهای جدیدی که جایگزین میکنند نباید تازه و نو باشد زیرا آرماتور نو و قبلی باهم پیل الکتریکی را به وجود میآورند و این کار باعث میشود تا آرماتورها به شدت شکسته و خورد شوند.

روش افزایش قطر دال برای مستحکم کردن دال بتنی

اگر دال بتنی ضعیف باشد با افزایش قطر میتوان این مشکل را از بین برد. برای این کار بتن و میلگرد جدید زیر یا روی دال قرار میگیرند. در این روش اگر افزایش قطر از سمت بالا باشد استحکام خمشی هم افزایش مییابد چون هم باعث افزایش عمق قابل توجهی میشود و هم آرماتورهای منفی افزایش پیدا میکند در روش بعدی چون افزایش قطر از سمت پایین است مقاومت‌های خمشی بیشتر می‌شود که علت آن اضافه شدن آرماتورهای کششی است. اگر بخواهید قطر دال بتنی را از قسمت بالایی افزایش دهید با بتنریزی عادی میتوان این کار را انجام داد اما اگر قصد دارید قطر قسمت پایین دال بتنی را زیاد کنید بهتر است از روش بتن پاشی استفاده کنید.
روش افزایش قطر دال بتنی از سمت بالا راحت‌تر از قسمت پایینی است و با این روش، عملکرد دیافراگمی کف اضافه می‌شود. اگر بخواهید قطر دال بتنی را از قسمت پایینی انجام دهید تیرها حتما باید با استفاده از ژاکت بتنی مستحکم شوند. برای اینکه بخواهید دال بتنی را یکدست و صاف کنید باید از وصله برشی استفاده کنید.

افزایش تیرک فولادی برای محکم و قوی کردن دال بتنی

یکی از روش‌های سنتی و تاثیر گذار در مقاوم کردن دال بتنی، افزایش تیرک فولادی است. مزایا و ویژگی‌های تیرک فولادی عبارت است از : زیاد کردن ارتفاع دال بتنی، اضافه نشدن وزن دال بتنی، کم شدن ارتعاش کف، بهبود عملکرد دیافراگم، تولید خیز معکوس برای از بین بردن افتادگی و افزودن تیرک فولادی به صورتی که با رفتار طبیعی دال سازگار باشد.

افزودن نوارهای فولادی در دال برای بادوام و ماندگار کردن دال بتنی

یکی دیگر از راهکارهایی که میتوان برای افزایش ماندگاری و دوام دال بتنی استفاده کرد، افزودن ورق‌های فولادی از راه چسباندن یا بولت کردن آنها در سطوح افقی دال بتنی است.

تصحیح اتصال دال بتنی به دیوار برشی

در مطالب قبلی خواندید که صدمه‌های دال در بخش‌های نامنظم بیشتر است که این بخش‌ها میتواند نقطه اتصال دال بتنی به دیوار برشی باشد. از طرفی چون دال‌ها باید به صورت دیافراگم‌های افقی به کل المان‌های بادوام کناری متصل باشند، اتصالی محکم بین دال و دیوار برشی مهم و واجب است. از طریق میلگردهای اتصال یا به اصطلاح میلگردهای  ریشه میتوان اتصال دال بتنی به دیوار برشی را ترمیم کرد. بعد از به وجود آوردن چاک در دال و بخش‌هایی از دیوار، سوراخ‌هایی در دیوار ایجاد میشود به‌ نحوی که میتوان میلگردهای ریشه را توسط این سوراخ ها با استفاده از چسب اپوکسی به دیدار وصل کرد و بعد از آن ترک به وجود آمده را از طریق بتن قوی منبسط شونده ای پر میشود تا از کارکرد سالم اتصال مطمئن شویم.

بهبود کارکرد دیافراگمی دال بتنی

یکی دیگر از روش‌هایی که میتوان برای مستحکم و بادوام کردن دال بتنی استفاده کرد، استحکام دال برای بهبود کارکرد دیافراگمی آن است.دال بتنی‌ها افزونبر تحمل بار قائم، در جابه جایی بارهای اطراف هم نقش دارد. به همین علت میتوان از روش‌هایی مثل افزودن مهاربند افقی برای ترمیم کارکرد دیافراگم و ویرایش بازشوهای حاضر در دال بتنی استفاده کرد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه درباره‌ی مقاوم سازی دال بتنی صحبت کرده و اطلاعات مناسبی در این باره در اختیار شما قرار دادیم. اینک امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد