تیرچه پیش تنیده

کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

مصالح زیادی برای ساخت و اجرای انواع پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود که هر کدام از آنها وظیفه خاص و منحصر به فرد خود را دارد. در این میان، تمام مصالح استفاده از بتن و مصالح مکمل آن مانند میلگردهای حرارتی و آرماتورها، کاربردهای فراوانی دارند و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخور‌دارند. از اجزای بلوک و سقف تیرچه می‌تو‌ان به میلگرد حرارتی اشاره نمود که استفاده از آن موجب کاهش تنش‌های حرارتی وارد شده به بتن سقف میشود. همچنین باید توجه داشته باشید به میلگرد حرارتی، انقباض، حرارت، افت و آرماتور جمع شدگی نیز گفته میشود ما در این مطلب قصد داریم درباره‌ی دیگر موارد میلگرد حرارتی و کاربرد و محاسبه‌ی اندازه میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک صحبت کرده و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

میلگرد حرارتی چیست؟

برای جلوگیری از ایجاد شدن ترک در سقف‌ها، به خصوص سقف تیرچه بلوک میلگرد حرارتی که کاربرد بسیار زیادی نیز دارد استفاده می‌شود.باید بدانید ترک خوردن بتن از مهمترین مشکلات سقف تیرچه بلوک میباشد که از میلگردهای حرارتی برای جلوگیری از این موضوع استفاده می‌شود. میلگرد حرارتی از شکستن، ریزش و ایجاد ترک عمیق در بتن جلوگیری میکند و آرماتورهای حرارتی با قرار گرفتن درون بتن و درگیر شدن به بتن اجازه ترک‌ های عمیق را نخواهند داد.

سایز و ویژگی‌های میلگرد حرارتی

قطر میلگرد حرارتی در صورت ساده بودن میلگرد حرارتی پنج میلیمتر میباشد و در صورتی که میلگرد مقاومت بالایی دارا باشد قطر آن به ۴ سانتیمتر نیز تغییر خواهد کرد همچنین نهایت فاصله‌ی بین ۲ میلگرد ۲۵ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود و به‌ طور کلی ۶ تا ۵/۶ سانتیمتر قطر این نوع از میلگرد میباشد که در بعضی از موارد این مقدار به ۸ سانتیمتر نیز تغییر میکند.
در این نوع از میلگردها ۲۵ سانتیمتر حداکثر فاصله‌ی بین دو میلگرد از یکدیگر میباشد و در صورتی که میلگرد بالایی تیرچه داخل در ۵ سانتیمتری از پایینی قرار داده میشود، به عنوان میلگرد حرارتی در نظر گرفته می‌شود و حداقل فاصله طول این میلگردها تا دهانه آزاد از تکیه گاه به جهت درون دهانه ادامه پیدا میکنند.

هر متر مربع به چه مقدار میلگرد نیاز دارد؟

بعضی از افراد تصور میکنند که هزینه ساخت اسکلت فلزی بیشتر از هزینه ساخت اسکلت بتنی می‌باشد اما باید بگوییم که این باور کاملا غلط است و هزینه‌ها به طور تقریبی یکسان و باهم برابر میباشد و حتی در برخی از موارد هزینه اسکلتهای فلزی مقداری کمتر از هزینه ساخت اسکلت بتنی است. باید توجه داشته باشید اسکلت بتنی به طور کلی ترکیبی از آرماتور و بتن بوده و در مقایسه با یک اسکلت تمام فلزی، چیزی حدود ۳۵ درصد وزن بتن کمتر از اسکلت فلزی میباشد.

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف:

میلگرد حرارتی در سقف‌های مختلف کاربرد متفاوتی دارد و روشهای مختلفی برای نصب کردن میلگردهای حرارتی وجود دارد که در ادامه به دو مورد از مهمترین موارد آن اشاره خواهیم کرد:

۱-استفاده و بستن میلگرد حرارتی در سقف

طریقه نصب میلگرد‌های حرارتی روی سقف به صورت راست و چپ می‌باشد. که از ترک خوردن بتن در شرایطی که بتن افت حرارت پیدا کند یا سرد می‌شود جلوگیری کند. طریقه‌ی نصب این میلگرد بدین گونه است که میلگرد میبایست در یک سوم بالای ضخامت دال جای‌گذاری شود و این میلگرد در زمان وقوع حادثه از خراب شدن بتن جلوگیری میکند و دارای نقش باربری نیز میباشد.

۲-استفاده از میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

در بلوک و سقف تیرچه، از تیرچه به همراه بلوک‌های سیمانی یا سفالی استفاده میشود و بعد برای کمتر شدن مقاومت کششی، عمل بتن‌ریزی روی سقف تیرچه بلوک را انجام میشود.

کلام پایانی
ما در مطالب این صفحه درباره‌ی کاربرد و محاسبه مقدار میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک گفتگو کردیم و در این باره اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دادیم و در آخر امیدواریم این مطالب گردآوری شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.