تیرچه پیش تنیده

نحوه اجرای سقف تیرچه و بلوک با تیرچه‌های فولادی

بالا بردن، نصب و جوشکاری تیرچه فولادی

قبل از نصب تیرچه‌ها باید اختلاف سطح سقف‌های ساختمان، محل تره‌ها، تیغه‌بندی روی سقف‌ها، بازشوها و محل عبور لوله‌های بخاری و غیره، به دقت مورد بازبینی و کنترل قرار گیرد. همچنین قبل از بکارگیری هر تیرچه باید نسبت به سلامت ظاهری به ویژه کیفیت ظاهری جوش‌ها، کنترل‌های لازم انجام شود. در صورتی که طول تیرچه‌ها بزرگتر از اندازه لازم باشد، طول اضافی میلگردها (عضو قطری) و اعضای بال فوقانی و تحتانی بریده شده و پس از قرارگیری تیرچه‌ها در محل مناسب، دو طرف تیرها بر اساس جزئیات اجرایی تقویت شده و به تیرهای اصلی بر اساس نوع تکیه‌گاه متصل می‌گردد. تیرچه‌های فولادی با جان باز در سازه‌های فولادی و نیز سازه‌های بتنی قابل اجرا می‌باشد. نمونه‌ای از نحوه اتصال این نوع تیرچه پیش تنیده به تیر فولادی در شکل زیر نمایش داده شده است.

 

سقف تیرچه و بلوک

 

محدودیت مربوط به طول جوش در هر طرف تیرچه حداقل برابر ۵ سانتی متر می‌باشد و بال فوقانی تیرچه‌ها نباید به تیرهای نشیمن جوش شود.

در صورتی که بال تحتانی تیرچه‌ها بالاتر از بال تحتانی تیر اصلی باشد، باید تکیه‌گاه مناسبی بر روی جان اصلی تعبیه گردد. برای این منظور استفاده از نبشی نشیمن مناسب است. طول نشیمن باید حداقل ۲ سانتی متر بزرگتر از عرض بال تحتانی باشد.

در سازه های بتنی نحوه کارگذاری و اتصال تیرچه‌ها با تیرهای بتنی باید به گونه‌ای باشد که بال تحتانی تیرچه‌ها روی قالب چوبی یا فلزی زیر قرار گیرد. در مورد تیرهای بتنی با ارتفاع بیشتر از تیرچه نیز باید تیرچه‌ها به داخل تیر بتنی امتداد یافته و روی لبه آویز قالب قرار گیرد.

سقف تیرچه و بلوک

 

سقف تیرچه و بلوک

در تیرهای بتنی باید کنترل لازم جهت انتقال برش انجام گرفته و بر اساس نیروهای وارده از طریق تعبیه نبشی اتصال برشی یا میلگرد برشی، مقاومت لازم تامین گردد.

سقف تیرچه و بلوک

اجرای کلاف‌های عرضی

اجرای کلاف‌های عرضی به دو صورت امکان پذیر است:

اجرای کلاف عرضی با استفاده از قالب آماده

در این روش از قالب‌های بتنی آماده، در قسمت تحتانی و یک میلگرد به قطر حداقل ۱۲ میلی‌متر که کاملاً مستقیم و بدون خم باشد، در قسمت فوقانی استفاده می‌شود. توجه شود که میلگردهایی که از قالب بتنی کلاف عرضی خارج شده‌اند، باید به بال تحتانی کاملاًجوش شوند.

اجرای کلاف عرضی به وسیله قالب‌بندی

در این روش از یک میلگرد در قسمت پایینی استفاده شده و به بال تحتانی تیرچه‌ها جوش می‌شود و میلگرد فوقانی کلاف عرضی مانند روش فوق به بال فوقانی جوش می‌شود. برای قالب بندی کلاف عرضی از تخته‌هایی به عرض حداقل ۱۲ سانتیمتر و ضخامت ۲ سانتیمتر استفاده می‌شود. اجرای خوب قالب باعث زیبایی سقف خواهد شد.

هنگام جوشکاری میلگرد کلاف عرضی، باید دقت شود که تیرچه در اثر جوش آسیب نبیند. اگر میلگرد کلاف عرضی کوتاه باشد، لازم است همپوشانی آن را با قرار دادن میلگردها کنار یکدیگر و جوشکاری به طول حداقل ۵ سانتی‌متر تامین کرد.

در صورت وجود تیرهای فرعی بین ستونی، میلگردهای کلاف عرضی به آنها نیز جوش می‌شوند. لازم است در دهانه ۳ تا ۵/۵ متر از یک ردیف و دهانه‌های بیش از ۵/۵ متر از ۲ ردیف کلاف عرضی استفده شود.

در سقف‌های تیرچه و بلوک با تیرچه فولادی استفاده از کلاف عرضی در تمام دهانه‌ها الزامی می‌باشد. برای دهانه‌های کوچکتر از ۳ متر تنها نصب میلگرد و جوش دادن آن به تیرچه‌ها کفایت می‌کند و نیازی به ایجاد فاصله بین بلوک‌ها برای نفوذ بتن (کلاف عرضی پنهان) نیست.

قالب بندی

برای قالب بندی از تخته هایی به عرض ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر و ضخامت ۲ سانتی متر استفاده می شود. برای جلوگیری از خروج بتن از کناره های تیرهای لانه زنبوری با دیگر فضاها باید از تخته قالب بندی استفاده نمود. تخته ها باید بعد از بسته شدن کاملاً محکم باشند، به نحوی که فشار زیاد بتن‌ریزی را تحمل نمایند.

به علت افتادگی وسط تیرچه‌ها، قالب زیر کلاف عرضی در جایی که به تیرهای فرعی ساختمان می‌رسد، بالاتر می‌ایستد. بهتر است در این نقطه قالب چوبی بریده شده و دوباره بعد از تیر فرعی ادامه یابد.

بلوک چینی

پس از قالب‌بندی کلاف‌ها و بازشوها، نصب بلوک‌ها انجام می‌گیرد. بعد از بلوک چینی و قالب‌بندی، فاصله‌ای بین قالب و بلوک در پایین قالب و پایین تیرها و بلوک‌ها بوجود می‌آید. مهارت و ابتکار عمل مجری چگونگی چیدن بلوک‌ها را تعیین می‌کند، به ترتیبی که فضاهای خالی حداقل باشد. برای پر کردن این فضای خالی باید از بلوک به عرض‌های مختلف استفاده کرد. برای پوشش قسمت‌های مورب نیز باید از بلوک‌هایی که متناسب با شکل و اندازه محل مورد نظر بریده می‌شوند، استفاده کرد. چیدن خرده بلوک برای پر کردن این فواصل ممنوع است.

اجرای آرماتور افت و حرارت

میلگردهای افت و حرارت به منظور مقابله با تنش‌های ناشی از حرارت در بتن اجرا می‌شود. اتصال این میلگردها به تیرچه‌ها با سیم یا جوش خواهد بود. میلگردهای افت و حرارت را بویژه اگر از حلقه کلاف باز شده باشد، باید تحت کشش قرار داده، صاف نمود و طوری به تسمه فوقانی تیرچه متصل کرد که هنگام بتن‌ریزی از بتن بیرون نمانده و یا تغییر مکان ندهند. برای این اتصال به جای بستن با سیم بهتر است از جوشکاری استفاده نمود. این امر در دهانه‌های بزرگ ضرورت بیشتری دارد.