تیرچه پیش تنیده

اجرای اسکلت بندی با تیرچه‌ پیش‌ تنیده

اجرای اسکلت­‌بندی با تیرچه­‌ی پیش­‌تنیده

قبل از اقدام برای اجرای تیرچه‌­ی پیش تنیده باید در هنگام جابجایی، آنها را در قسمت انبار­های مربوطه قرار داد و دستور عمل­‌های مربوطه را مو به مو انجام داد و همواره در هنگام جابجایی باید دقت بالایی داشت چرا که بیش­ترین آسیب به تیرچه­‌های پیش‌­تنیده در هنگام جابه­‌جایی رخ می­دهد. ما در مطالب این صفحه قصد داریم شما همراهان گرامی را با موضوع اجرای اسکلت‌­بندی با تیرچه‌­های پیش‌­تنیده آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم و اینک پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

احتیاجی به کنترل کامل تیرچه­‌ها در مرحله نصب وجود ندارد در این مرحله نصب به آسانی انجام شده و چالش خاصی ایجاد نمی­‌شود اما پس از نصب تیرچه­‌ها باید به بسیاری از موارد توجه کنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید. تیرچه‌­های پیش‌­تنیده احتیاج چندانی به شمع­‌بندی ندارند اما نباید به­طور کامل از شمع‌­بندی آن­ها غافل شد. با توجه به افزایش میزان ساختمان­‌ها در شهر­های بزرگ نیاز به این تیرچه­‌ها روز به روز در حال افزایش است و یکی از مزایای این تیرچه‌­ها این است که اجرایشان به مهارت خاصی نیاز ندارد.

یکی از اهداف مهم ساخت تیرچه­‌های پیش‌­ تنیده استفاده از این نوع تیرچه­‌ها در برج‌­ها است همچنین یکی از مهم­‌ترین بخش­‌های آبادانی یک شهر پل­‌ها هستند که تیرچه­‌های پیش‌­تنیده در این سازه‌­ها نیز مورد استفاده قرار می­گیرند و باید توجه داشته باشید ابزار­هایی به طور معمول برای این تیرچه­‌ها استفاده می­‌شود که به عنوان مثال آرماتور برشی نوعی از این ابزارها است. این آرماتور به منظور ایجاد برش در تیرچه جهت نصب مورد استفاده قرار می­گیرد و باید توجه داشته باشید هنگامی که سربارها وزن زیادی داشته باشند و دهانه­‌ها به میزان زیادی بلند باشند باید از آرماتورها جهت ایجاد برش قوی­‌تر استفاده کرد.

مزایای استفاده از تیرچه­ پیش‌­تنیده

مزایای فوق­العاده تیرچه پیش­‌ تنیده سبب شده تا بسیاری از مهندسین ساختمان از این نوع تیرچه استفاده کنند. همچنین در بسیاری از کشور­های اروپایی فولاد کم بوده و این کشورها به دنبال جایگزین مصالحی هستند که دارای فولاد زیادی می­باشند که در این باره جالب است بدانید تیرچه­‌های پیش­‌تنیده بدون فولاد تولید شده و همین مسئله محبوبیت این نوع تیرچه­ را دو چندان می­کند. یکی از مزایای دیگر این تیرچه وزن پایین آن است و این وزن پایین به علت عدم استفاده از فولاد در این نوع تیرچه­‌ها است. همچنین فولاد قیمت بسیار بالایی دارد و استفاده از آن قیمت تیرچه‌­ی هر سازه­ای را بالا میبرد.

تیرچه­‌های پیش‌­تنیده میزان بتن­ریزی را کاهش می­دهد و استفاده از این نوع تیرچه­‌ها بهترین راه جهت کاهش میزان بتن­ریزی سقف می­باشد. تیرچه‌­های پیش‌ ­تنیده تمامی مجوز­های لازم جهانی را داشته و استاندارد­های لازم را دارد و این تیرچه‌­ها سرعت اجرای کارهای ساختمانی را افزایش داده و با سرعت زیادی بر روی سطوح مختلف قرار می­گیرد.

نصب تیرچه­‌های پیش‌ ­تنیده 

نصب تیرچه­‌های پیش‌­ تنیده به ابزارآلات کم­تری نیاز دارد و به صورت ساده­‌تری نصب می­شود این تیرچه‌­ها در صنایع مختلفی همچون راه­‌آهن، ساختمان­‌های مسکونی، بزرگراه‌­ها و… کاربرد دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید از تیرچه­‌های پیش‌­تنیده جهت ساخت نوعی جرثقیل نیز استفاده می­شود. این تیرچه­‌ها به‌ ­نوبه خود بسیار منحصر به فرد بوده و سرمایه­‌گذاری روی آن یکی از روش‌­های بسیار سودمند خواهد بود. این تیرچه­‌ها به میلگرد نیازی ندارند و مقاومت بالایی در سازه ایجاد می­کنند. تیرچه‌­های پیش­‌ تنیده به عنوان نسل سوم تیرچه­‌ها شناخته می­شوند و در بین خریداران مصالح ساختمانی بسیار محبوب هستند.

طبقه­‌بندی تیرچه­‌های مختلف

تیرچه‌­های مختلف را بر اساس تعداد وایرهایی که در آن بکار رفته و ارتفاع آن طبقه‌­بندی می­کنند و باید بدانید با بیش­تر شدن میزان اندازه دهانه این تیرچه­‌ها میزان فاکتور­های این تیرچه­‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

 

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه درباره اجرای اسکلت‌­بندی با تیرچه­‌ی پیش‌ ­تنیده سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم همچنین در مطالب ارائه شده درباره­‌ی مزایای تیرچه­‌ی پیش‌­تنیده سخن گفتیم و اینک در آخر امیدواریم مطالب فوق برای شما عزیزان مفید واقع گردد.